onsdag 10. august 2011

Ett steg til...

Gaustatoppen i vakker høstsol
Velkommen til "Ett steg til", en turblogg om helt vanlige turer i fjellet, i marka eller langs veiene! Alt for mange blogger og nettsteder fokuserer på værsting-turer. Ekspedisjoner med flere ukers, ja flere måneders varighet, gjennom villmark og isøde som kun et fåtall av folk er motivert til å begi seg utpå.



Selvfølgelig er det artig og inspirerende å lese om de store ekspedisjonsfarerne som Børge Ousland, Cecilie Skog, Randi Skaug, Roald Amundsen og ikke minst Lars Monsen for å nevne noen. Men turen for folk flest foregår i nærområdet, i marka og i norske fjell. Uten alt for mye utstyr.

Det er sånne turer du vil lese om her. Turer som også du lett kan gjennomføre og finne inspirasjon til å begi deg utpå.

Når det gjelder turutsyr, er jeg av den oppfatning at det finnes en generell grunnutrustning som børe være med på alle turer, litt avhengig av hvor turen går. Til dette bruker jeg Turistforeningen sine anbefalinger.

Siden riktig turutsyr er vikig for å få en god opplevelse av en tur, kommer jeg til å legge inn utstyrserfaringer og tester av det jeg selv bruker. Jeg håper disse vil være interessante og kanskje de kan fungere som et utgangspunkt når du selv skal handle nytt utstyr.

På tampen er det på sin plass å nevne at ettersom jeg utvikler meg som turentusiast, kan det jo hende jeg begir meg ut på mer krevende turer etter hvert. I såfall får du ha meg unnskyldt! :)

-Stig

Ingen kommentarer: